میکروتیک | MikroTik

میکروتیک, MikroTik , مهندس امین صیامی , کارشناس شبکه

اگر در حوزه شبکه فعالیت داشته باشید و یا قصد فعالیت در این زمینه را داشته باشید با نام میکروتیک زیاد مواجه می شوید و اسم آنرا زیاد می شنوید.
میکروتیک شرکتی مستقر در لاتویا اروپا که از سال ۱۹۹۵ تاسیس شده و در زمینه تولید محصولات شبکه بطور گسترده فعالیت داشته و امروزه یک نام آشنا و پرکاربرد برای متخصصین این حوزه می باشد.
مهمترین محصولات میکروتیک ، سیستم عامل (Router OS) آن می باشد، این سیستم عامل که هسته آن لینوکس می باشد در روتربرد های خود این کمپانی RouterBoard نصب و استفاده می شود همچنین در سیستم های PC x86 نیز نصب آن امکان پذیر است ولی مطمئنا کارایی بهینه آن در روی RouterBoard قابل بهره وری است. روتر های قوی میکروتیک Core router نام دارند .
میکروتیک در رغابت با سیسکو
میکروتیک هرچند هنوز تا رسیدن به محصولات سیسکو فاصله دارد، اما رغیبی سرسخت برای محصولات سیسکو می باشد و MikroTik می تواند در زمینه های زیر به ما خدمات رسانی کند :
مسیریابی/Rouating , وایرلس/Wireless , دیواره آتش/firewall , نت Nat , دی اچ سی پی سرور و..
که در زمینه وایرلس میکروتیک بسیار قوی عملکرده است.
لایسنس
برای استفاده از محصولات میکروتیک ما نیاز به مجوز(لایسنس) آنها داریم که این License ها در ۶ سطح (۰ تا ۶) موجود می باشند و معمولا برای استفاده از لایسنس ها ۳ به بعد استفاده می شود. این مجوز های باید از میکروتیک خریداری شوند و اعتبار انها دائمی می باشد ولی برای هر سیستم عامل تنها می توان از یک لایسنس استفاده کرد.
قیمت و مشخصات لاینسن ها در لینک روبرو مشخص شده : wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:License
مدارک میکروتیک
میکروتیک نیز همانند سایر کمپانی های بزرگ چون مایکروسافت و سیسکو در سطح جهان توسط اساتید رسمی خود دوره های اموزشی برگزار میکند و با گرفتن آزمون نهایی از دانشجویان درصورتی قبولی آنها یک مدرک رسمی و بین المللی به آنها اعطا میکند که از ادرس زیر قابل استعلام می باشد:
mikrotik.com/certificateSearch

مدارک میکروتیک به شرح زیر می باشد:
MTCNA – MikroTik Certified Network Associate
MTCRE – MikroTik Certified Routing Engineer
MTCWE – MikroTik Certified Wireless Engineer
MTCTCE – MikroTik Certified Traffic Control Engineer
MTCUME – MikroTik Certified User Management Engineer
MTCINE – MikroTik Certified Inter-networking Engineer

منبع:میهن لرن