neuralink
نورالینک در حقیقت دستگاه یا چیپ کوچکی است که با جراجی در مغر افراد کار گذاشته می‌شود و به کمک آن فرد می‌تواند با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کند یا حتی به کنترل آن‌ها بپردازد. نورالینک همچنین می‌تواند به مطالعه سیگنال‌های الکتریکی درون مغز کمک کند تا دانشمندان به راه حلی برای رفع مشکلات متعدد پزشکی در این زمینه برسند.

کمپانی نورالینک در سال 2016 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به توسعه تکنولوژی خود مشغول بوده است. بر اساس ادعای ایلان ماسک، قرار بود تیم توسعه دهنده نورالینک تا آخر سال 2020 نمونه اولیه‌ای از کار خود را ارائه دهند، اما این ارائه لعو شد تا آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

چیپ‌ست نورالینک که با نام N1 شناخته می‌شود برای کار گذاشته شدن در جمجمه طراحی شده است و در مجموع 8 میلیمتر قطر و تعداد زیادی سیم نازک برای اتصال دارد.

اندازه سنسور نورالینک

Neuralink-Chip

این سیم‌ها با استفاده از یک روبات و با جراحی درون مغز افراد کار گذاشته می‌شوند. طبق گفته‌های ایلان ماسک و کمپانی نورالینک، سیم‌های چیپ Neuralink تقریبا به کلفتی نورون‌های خود مغز و از تارهای موی 100 میکرومتری نازک‌تر هستند. برای مقایسه بهتر، می‌توانید قطع یک تار موی خود را در نظر بگیرید و بعد آن را به 10 تقسیم کنید.

مکس هوداک (Max Hodak)، مدیر کل کمپانی نورالینک، می‌گوید هر فرد می‌تواند چند چیپ Neuralink در سر خود بگذارد تا بخش‌های مختلف مغزش را هدف قرار دهد.

نورالینک چطور کار می‌کند؟
بیایید با یک نمونه از سینمای هالیوود به سادگی شیوه کار نورالینک را توضیح دهیم. اگر سری فیلم ماتریکس را دیده باشید، کاراکتر اصلی به نام نئو (Neo) که کیانو ریوز (Keanu Reaves) نقش وی را بازی می‌کند در بخشی از فیلم باید هنرهای رزمی مختلف را یاد بگیرد، اما وقت کافی برای آموزش ورزش‌های مختلف به وی وجود ندارد. به همین خاطر تنها با آپلود کردن یک برنامه کامپیوتری به مغز وی، تمام هنرهای رزمی را یادش می‌دهند.

البته نورالینک نمی‌تواند با یک آپلود هنرهای رزمی را به شما یاد دهد، اما حداقل می‌توان به کمک آن سیگنال‌های الکتریکی را به دستگاه‌های مختلف ارسال و دریافت و به طریق آن‌ها را کنترل کرد. در حال حاضر طبق گفته کمپانی نورالینک تنها می‌توان دستگاه‌های ساده‌ای مثل گوشی موبایل هوشمند و کامپیوتر شخصی را با چیپ Neuralink کنترل کرد و شاید هم بتوانید با تکرار افکارتان آن‌ها را تایپ کنید!

سنسور N1 نورالینک

Neuralink-N1-Sensor

برای درک بهتر شیوه عملکرد نورالینک، ابتدا باید این حقیقت را بدانید که مغز شما به کمک سیگنال‌های الکتریکی که توسط نورون‌ها به بخش‌های مختلف بدن می‌فرستد، آن‌ها را کنترل می‌کند.

نورون‌های درون مغز همچنین با همدیگر در ارتباط هستند و شبکه وسیعی تشکیل داده‌اند که به کمک آن سیگنال‌های شیمیایی به نام ناقل عصبی را برای یکدیگر می‌فرستند. این واکنش‌های درونی میدان الکتریکی خاصی ایجاد می‌کند و می‌توان با قرار دادن چند الکترود در اطراف، آن‌ها را ضبط و ذخیره کرد.

سپس این الکترودها می‌توانند سیگنال‌های الکتریکی درون مغز شما را تحلیل و آن‌ها را به شکل یک الگوریتم قابل فهم برای دستگاه‌ها و ماشین‌ها ترجمه کنند. به این روش نورالینک در حقیقت افکار انسان را می‌خواند و راهی پیدا می‌کند که بدون نیاز به باز کردن دهان‌تان، با ماشین‌ها ارتباط برقرار کنید. هدف چیپ N1 در واقع ثبت و تحریک محرکهای الکتریکی درون مغز است. همچنین به کمک یک اپلیکیشن مخصوص می‌توانید مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید.

اپلیکیشن نورالینک

Neuralink-Application

در حال حاضر هنوز مشخص نیست برای انتقال اطلاعات بین اپلیکیشن و چیپ از بلوتوث یا چه شیوه ارتباطی دیگری استفاده می‌شود، اما از این بابت مطمئنیم که کل پروسه بی‌سیم است.

نصب نورالینک چگونه است؟
از آنجا که وقتی صحبت از قرار دادن چیپ در مغز باشد ذهن همه به سمت سوراخ کردن جمجمه با دریل و فرو کردن سیم به درون مغز می‌رود، عامه مردم از نورالینک و استفاده آن مطمئن نیستند و تردید دارند که Neuralink می‌تواند ایمن باید یا خیر. ماسک در یکی از صحبت‌های خود اینطور گفت که پروسه جایگذاری چیپست درون مغز بسیار پیچیده و فراتر از مهارت‌های انسان‌ها است.

به همین خاطر است که کمپانی نورالینک قصد دارد از ربات‌هایی که مخصوصا برای این جراحی طراحی کرده است، برای انجام سریع و دقیق عملیات و جایگذاری چیپ درون مغز استفاده کند. شرکت نورالینک در این باره ادعا کرد که با رعایت تمام نکات برای حفظ سلامت و زیر نظر موسسات بهداشتی جراحی انجام خواهد شد.

ربات نورالینک چیپ‌ست را با کمک یک میکروسکوپ و سوزن‌هایی به اندازه 24 میکرون (هر میکرون یک میلیونم متر است) درون مغز می‌کارد. سوزن‌های مذکور به اندازه‌ای ریز هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند.

طبق گفته‌های کمپانی نورالینک، می‌توان تا سقف 10 هزار الکترود در مغز هر شخص کار گذاشت. ربات Neuralink به شکلی طراحی شده است که بتواند دستگاه را بدون برخورد با رگ‌های خونی وارد بافت مغز کند. الکترودها مخصوصا به شکلی که هیچ برخوردی با رگ نداشته باشند و یکی یکی جایگذاری می‌شوند.

عمل جراحی توسط یک برش 2 میلیمتری روی سر انجام می‌شود، اما ممکن است این برش تا 8 میلیمتر باز شود. پس از پایان عمل نیز سطح برش روی جمجمه با دستگاه بیرونی چیپ‌ست نورالینک پوشانده می‌شود.

طبق ادعای ایلان ماسک عمل جراحی Neuralink می‌تواند تا دو ساعت طول بکشد و در مدت عمل نیز شخص بیهوش خواهد بود. وی همچنین گفت که پس از نصب چیپ نورالینک، هیچ آنتن یا سیمی از سر فرد به بیرون قرار نخواهد گرفت و همه‌چیز کاملا تمیز و دقیق انجام می‌شود.

نورالینک چه استفاده‌ای دارد؟
طبق گفته کمپانی نورالینک، در فاز اول این پروژه برای کمک به صنعت پزشکی و درمان تلاش خواهد شد. این دستگاه به افراد کم‌توان برای کنترل تلفن همراه و کامپیوتر شخصی کمک خواهد کرد. همچنین ممکن است در مراحل بعد برای درمان صرع از آن استفاده شود.

ایلان ماسک در یک مصاحبه درباره نورالینک گفت که در زمینه بینایی نیز حتی اگر شخصی عصب‌های بینایی‌اش را از دست داده باشد، به کمک Neuralink دوباره توانایی دیدن را به دست خواهد آورد. به گفتی وی تکنولوژی نورالینک در حقیقت توانایی رفع هر مشکلی که در مغز وجود داشته باشد را دارد.

ماسک اضافه کرد که نورالینک همچنین برای بازیابی حافظه، توانایی صحبت و حرکات دست و پای افراد کم‌توان و ناتوان کارایی دارد.

پس از برقراری یک ارتباط کامل و صددرصدی میان این فناوری و بیولوژی انسانی، حتی ممکن است روزی انسان‌ها بتوانند بدون نیاز به صحبت با همدیگر ارتباط برقرار کنند. البته ماسک در این زمینه نگفت که آیا نیازی به یادگیری زبان مشترک خواهد بود ارتباط بیشتر از نظر ذهنی است، اما به ممکن بودن آن اشاره کرد.

نحوه استفاده نورالینک

Neuralink-Application

کمپانی نورالینک همچنین در آخرین خبر خود اعلام کرده است که کاربران می‌توانند موسیقی را مستقیما درون مغز خود پخش کنند. این قابلیت با متصل کردن یک قطعه سخت افزاری به پشت گوش امکان پذیر می‌شود که طی یک ارتباط مستقیم با نورالینک، موسیقی را در آن پخش می‌کند.

نورالینک همچنین از فناوری هوش مصنوعی کمک می‌گیرد و پتانسیل‌های بسیاری دارد. تصور کنید که دیگر برای برقراری ارتباط با بقیه مردم نیازی به تلفن همراه نداشته باشید! به این ترتیب احتمال رسیدن به مکالمات ذهنی و بی‌کلام هم خیلی دور از دسترس نیست.

به کمک فناوری جدید ایلان ماسک و کمپانی نورالینک همچنین سرعت برقراری ارتباطات نیز پایین می‌آید، چرا که دیگر نیازی به تایپ یا به زبان آوردن کلمات نیست. اما باید در نظر گرفت که تکنولوژی ثبت افکار و ترجمه کردن آن‌ها به شکل متن یا دستور زمان‌بر است و به این زودی‌ها به مرحله نهایی استفاده نخواهد رسید.

پس از عرضه این تکنولوژی بدون شک شاهد پیشرفت‌های دیگر نیز در زمینه آن خواهیم بود، اما در مراحل اولیه کنونی، تمرکز توسعه دهندگان نورالینک بیشتر بر برقراری ارتباط یکپارچه و بدون مشکل با دستگاه‌های Neuralink قرار دارد.

ماجرای پینگ پونگ ذهنی بازی کردن میمون نورالینک
در آوریل سال 2021 (فروردین 1400) کمپانی نورالینک ویدیویی منتشر کرد که به خوبی نتایج تحقیقاتش را نشان می‌داد. در این ویدیو یک میمون 9 ساله به اسم پیجر (Pager) پس از کار گذاشته شدن موفقیت آمیز یک دستگاه نورالینک در مغزش، با موفقیت می‌تواند با کامپیوتر بازی پینگ پونگ کند.

آزمایش حیوانی نورالینک

Neuralink-Monkey-Test

البته در ابتدا با یک دسته جوی استیک به پیجر بازی پینگ پونگ آموزش داده شده بود و هر وقت که حرکت درستی انجام می‌داد، یک تکه موز به عنوان جایزه دریافت می‌کرد.

با ادامه پیدا کردن بازی، نورالینک الگوهای الکتریکی فعالیت در مغز او را ثبت کرد و به این طریق مشخص شد کدام عصب‌ها چه حرکاتی را کنترل می‌کنند. سپس جوی استیک از دستگاه خارج شد و پیجر توانست تنها به کمک ذهنش بازی را ادامه دهد و برنده شود.

دریافت مجوز سازمان غذا و دارو برای مطالعه روی انسان
در اواخر ماه می سال 2023، شرکت نورالینک اعلام کرد که مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای شروع اولین «مطالعه بالینی انسانی» را دریافت کرده است. در بیانیه Neuralink آمده است که این تصمیم «اولین گام مهم در مسیری است که روزی به فناوری نورالینک اجازه می‌دهد به افراد زیادی کمک کند».

هنوز مشخص نیست آزمایش‌های بالینی نورالینک روی انسان چه زمانی آغاز می‌شود یا اینکه محصول نهایی چه زمانی عرضه خواهد شد. این شرکت اعلام کرد که هنوز جذب شرکت‌کنندگان برای مطالعه بالینی را آغاز نکرده است و به زودی اطلاعات بیشتری در این مورد اعلام خواهد کرد.

بخش ثبت‌نام بیمار در وب‌سایت شرکت Neuralink حاکی از این است که این شرکت ممکن است به دنبال بیماران مبتلا به انواع خاصی از فلج، نابینایی، ناشنوایی یا ناتوانی از صحبت کردن باشد.

کارشناسان می‌گویند شروع آزمایش‌های انسانی نقطه‌عطف مهمی برای دریافت تاییدیه FDA جهت عرضه تراشه مغزی نورالینک است. با این حال، این اولین قدم در یک مسیر طولانی است که موفقیت آن تضمینی نیست. یکی از مقامات سابق FDA نیز در مصاحبه با فوربس گفت، این آزمایش‌ها واقعا اولیه هستند و اغلب مطالعات امکان‎سنجی اولیه نامیده می‌شوند که معمولاً شامل کمتر از 10 بیمار هستند و بین 6 تا 12 ماه طول می‌کشند. اگر نتایج این آزمایش‌ها مثبت باشد، نورالینک می‌تواند آزمایش‌های وسیع‌تری را برای تعیین ایمنی و اثربخشی ایمپلنت برای بیماری‌های مورد نظر خود آغاز کند و این می‌تواند سال‌ها طول بکشد. به اعتقاد او عرضه محصول سال‌ها و شاید دهه‌ها طول می‌کشد اما پس از تایید کامل، مثل یک دستگاه ضربان‌ساز قلب در دسترس خواهد بود.

نورالینک را از چه زوایایی می‌توان با متاورس مقایسه کرد؟
متاورس به طور کلی اکوسیستمی مجازی است که در کنار دنیای فیزیکی و واقعی وجود دارد. این واژه می‌تواند به هر پروتکل فناورانه‌ای اشاره داشته باشد که اجازه می‌دهد کاربران به یک دنیای واقعیت افزوده یا مجازی دسترسی داشته باشند.

در سوی دیگر، نورالینک یک پروژه بلندپروازانه برای همسو و سازگار کردن ذهن انسان‌ها با دنیای واقعی است. در حقیقت چیپ نورالینک تنها موجب ارتباط برقرار کردن انسان‌ها با دستگاه‌های الکتریکی می‌شود و هر اتفاقی پس از آن ممکن است. این ارتباط به کمک تحریک فعالیت‌های ذهنی با مطالعه نورون‌های مغز انجام می‌شود.

هر دو این تکنولوژی‌ها برای بهبود ارتباط انسان با فناوری و سازگاری بیشتر با دنیای آینده ساخته شده‌اند، اما هر کدام مشخصه‌های ذاتی و از پیش تعیین شده‌ای دارند که آن‌ها را منحصر به‌فرد می‌کند.

بررسی فعالیت‌های ذهنی با نورالینک
مشکلات ذهنی و مغزی به خاطر پیچیدگی زیادی که دارند، همواره موضوع حساسی تلقی شده‌اند. مغز انسان حاوی میلیاردها عصب است که با سیگنال‌های الکتریکی با همدیگر در ارتباط هستند. کمپانی نورالینک بر این عقیده است که با کاشتن یک چیپ Neuralink در مغز، می‌تواند در روند این سیگنال‌ها دخالت و دستورات ذهنی مد نظر افراد را به صورت ارادی پیاده کند. طبق گفته‌های این کمپانی، نورون‌های عصبی انواع مختلفی از اطلاعات را با خود حمل می‌کنند که احساس و افکار متفاوت را در ذهن افراد می‌سازد. بنابراین منطقی است که برای نظارت و دستکاری واکنش‌های نورون‌ها، به درون مغز انسان برویم.

این تکنولوژی نخ‌هایی را به مغز وصل می‌کند و بعد آن نخ‌ها به یک دستگاه عصبی به نام لینک (Link) متصل می‌شوند. در حقیقت وظیفه تحریک و ارسال سیگنال‌های عصبی بر عهده همین لینک است. همچنین کمپانی نورالینک مشغول طراحی و توسعه یک رابط ماشینی برای مغز به نام BMI است.

تکنولوژی BMI در حقیقت زمانی وارد عمل می‌شود که الکترودهای نورالینک سیگنال‌های مغزی را گرفته و تبدیل به الگوریتم کرده باشند. سپس بی ام آی این الگوریتم‌ها را تحلیل و به زبان ماشینی ترجمه می‌کند. به این صورت افراد می‌توانند از طریق کامپیوتر و گوشی هوشمند احساسات و افکار خود را بیان کنند و بروز دهند.

دنیای اقتصاد مجازی متاورس
همانطور که بالاتر ذکر شد، متاورس به فضایی مجازی اشاره دارد که در کنار دنیای واقعی وجود دارد. کاربران معمولا به کمک واقعیت افزوده و دنیاهای مجازی می‌توانند با آواتارهای دیجیتال دیگران ارتباط برقرار کنند و در تعامل باشند. متاورس برای دسترسی به دنیای ارز دیجیتال و حوزه ان اف تی (NFT) باید از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و افزوده استفاده کند. ابزارهای مورد استفاده برای واقعیت افزوده و مجازی به کاربران در پیدا کردن فضاهای دیجیتال، شرکت در بازی‌های بلاک چینی یا حتی حضور در مراسم‌ها و کنسرت‌های مجازی کمک می‌کنند.

دیدگاه آینده متاورس
متاورس و نورالینک اهداف بزرگی دارند که می‌تواند موجب بروز انقلابی در صنعت تکنولوژی شود. به عنوان مثال، پیشرفت حوزه متاورس می‌تواند تجربه کاربران در بازی‌های بلاک چینی را بسیار بهبود بخشد. این سبک از بازی‌ها معمولا با مکانیزم بازی برای درآمد (Play to Earn) کار می‌کنند و کاربران آن ها می‌توانند از بازی خود درآمدزایی داشته باشند و آیتم‌های به دست آمده درون بازی را بفروشند، ارتقا دهند یا مینت کنند.

مقایسه متاورس و نورالینک ایلان ماسک

Elon-Musk-Metaverse

دنیاهای متاورس دری جدید به ارتباطات اجتماعی میان کاربران حوزه کریپتو باز کرده‌اند و اجازه می‌دهند کاربران در میدان نبرد دیجیتال خود با یکدیگر تعامل داشته و در عین حال از تعاملات فیزیکی بکاهند.

همچنین با توجه به افزایش روز افزون خریداران آنلاین و فعالان دنیای متاورس، صاحبان کسب و کار نیز می‌توانند از ورود به این دنیا سود قابل توجهی کسب کنند، چرا که متاورس نقش دری به دنیایی تازه را برای این افراد خواهد داشت و آن‌ها را به مشتری‌هایی از سرتاسر دنیا متصل می‌کند. در مقابل بازار ارزهای دیجیتال نیز بیشتر در کسب و کارهای سنتی نهادینه می‌شوند و برای پردخت هزینه سرویس‌ها و خدمات به کار می‌روند.

با این حال نکات منفی زیادی نیز در حوزه متاورس وجود دارند که می‌توانند در رشد و همه‌گیری این صنعت دخیل باشند. استفاده مداوم از وسایل مورد نیاز برای حضور در متاورس می‌تواند مشکلات جسمی برای کاربران ایجاد کند. همچنین این افراد تنبل می‌شوند و فعالیت‌های فیزیکی کمتری انجام می‌دهند، چرا که بیشتر کارهای مورد نیاز خود را در دنیایی مجازی و آنلاین به انجام می‌رسانند. همچنین حضور در متاورس نیازمند اینترنت دائمی و پایدار است که به خصوص برای ایرانیان پیش نیازی بزرگ و مشکل‌ساز محسوب می‌شود.

مزایا و معایب نورالینک چیست؟
تکنولوژی نورالینک در آینده می‌تواند پیشرفت‌های بزرگی را به حوزه پزشکی بیاورد. مدیران پروژه Neuralink و به خصوص ایلان ماسک بر این باور هستند که نورالینک می‌تواند بخش‌های آسیب دیده مغز را ترمیم و بیماری‌های تحرکی و کم‌توانی را بهبود بخشد. همین نکته به تنهایی به آن معنی است که افراد ناتوان جسمی فرصت بیشتری برای حضور و شرکت در جمع خواهند داشت. از منظر فناورانه، نورالینک می‌تواند روابط میان انسان و دستگاه‌های الکتریکی را بیشتر کند و بهبود بخشد.

بیماران می‌توانند بدون حرکت کردن یا حرف زدن با ذهن خود به دستگاه‌ها متصل شوند و آن‌ها را کنترل کنند. همچنین پزشکان نیز می‌توانند با بررسی سیگنال‌های ذهنی افراد، وضعیت سلامت آن‌ها را بهتر درک کنند.

البته سازگاری مغز و ماشین در مواردی نیز می‌تواند با خطر همراه باشد. از جمله این ریسک‌ها می‌توان به خطر عفونت یا آسیب‌های مغزی در طول جراحی اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه تمام فعالیت‌های نورون‌های مغز ثبت می‌شود، حریم شخصی افراد به هم می‌خورد.

چه نگرانی‌هایی درباره نورالینک وجود دارد؟
اگر تماشای سریال‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی درباره آینده تنها یک موضوع را به ما یاد داده باشد، آن سرشاخ نشدن با فناوری هوش مصنوعی است. ممکن است نورالینک پلی باشد که بشریت را به مرحله بعدی هوش مصنوعی متصل می‌شود، اما بسیاری از مردم جهان و حتی طرفداران تکنولوژی نسبت به قرار گرفتن یک چیپ الکتریکی درون مغز خود دودل خواهند بود.

در حال حاضر هنوز این فناوری روی انسان‌ها تست نشده است. اولین موجوداتی که یگانگی ذهن و دستگاه‌های الکتریکی را با موفقیت تجربه کرده‌اند، یک موش و میمون بودند. گفتنی است که میمون مذکور توانست با ذهن خود یک کامپیوتر را کنترل کند، اما مغز انسان‌ها بسیار پیچیده‌تر از میمون‌ها است و نمی‌توان به همین آزمایش بسنده کرد.

همچنین نگرانی‌هایی از این بابت وجود دارد که اگر دستگاه نورالینک به اینترنت متصل است، چه چیزی مانع هک و دزدیده شدن مستقیم اطلاعات از مغز ما توسط هکرها می‌شود؟ و همچنین اگر کسی مخفیانه به افکارمان گوش کند چه؟ هنوز برای این دو سوال جوابی وجود ندارد و تنها با آزمایش و خطا می‌تواند مشکلات آینده را حل نمود.

کمپانی نورالینک حدس می‌زند بازه عمر هر چیپ در مغز انسان‌ها حدود 10 سال باشد. همچنین ایلان ماسک گفته است که اگر کسی بعد از کاشتن چیپ بخواهد آن را بیرون بیاورد، این قابلیت را خواهد داشت.

سازمان غذا و داروی آمریکا نورالینک را در دسته ابزارهای پزشکی سطح سوم قرار می‌دهد که پرریسک‌ترین دسته محسوب می‌شود. همان طور که گفتیم کمپانی نورالینک پس از مطالعات حیوانی، اخیرا سازمان FDA را متقاعد کرده که وقت رفتن به فاز بعدی پروژه و مطالعه روی انسان‌ها رسیده است.

گفتنی است که در فرآیند آزمایش‌های حیوانی نورالینک، میمون‌های زیادی جان خود را از دست دادند و این موضوع برای حامیان حیوانات و طرفداران محیط زیست به انگیزه‌ای برای مخالفت با ایلان ماسک و کمپانی Neuralink تبدیل شده است.

همچنین قانون‌گذاران FDA بدون شک نتایج بلندمدت نورالینک را نیز مدنظر قرار خواهند داد و دنبال عواقبی همچون افسردگی بین نمونه‌های آزمایشی شرکت می‌گردند. از موارد دیگری که تحت نظارت خواهد بود، سادگی کاشت و برداشت چیپ از درون مغز در صورت خراب شدن آن و جلوگیری از آسیب‌های مغزی و عفونت است.

قیمت تراشه مغزی ایلان ماسک
حال که تراشه مغری نورالینک مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده، به تدریج فرایند جذب داوطلبان آزمایش‌های انسانی آغاز خواهد شد.

اینکه تا آماده شدن این دستگاه چقدر زمان مانده یا قیمت آن چقدر خواهد بود، از پرسش‌های بی‌پاسخ درباره نورالینک است. ایلان ماسک، در مصاحبه‌ای گفته است که جراحی کاشت تراشه مغزی باید به صورت خودکار و توسط ربات انجام شود تا بتوان آن را در مقیاس وسیع انجام داد.

ماسک وعده داد که این عمل به سادگی عمل لازیک چشم باشد. برخی بر این اساس نتیجه‌گیری کرده‌اند که هزینه آن به همان اندازه، یعنی چیزی حدود 1,000 دلار باشد. اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست. کاملا محتمل است که فرآیند آماده‌سازی چندین سال طول بکشد و قیمت نهایی محصول به اندازه‌ای بالا باشد که جز ثروتمندان کسی توان خرید آن را نداشته باشد.

ارز نورالینک (Nlink) ؛ کلاهبرداری با نام پروژه ایلان ماسک
توییتر در سال‌های اخیر مملو از اسکمرهایی بوده است که از تصویر ایلان ماسک برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران ناآگاه استفاده می‌کنند. یکی از تازه‌ترین ارزهای دیجیتالی که با استفاده از نام ایلان ماسک و شرکت Neuralink تبلیغ می‎‌شود، ارز دیجیتال نورالینک (Nlink) است که تمام شواهد نشان می‌دهد یک پروژه کلاهبرداری است. ایلان ماسک و شرکت نورالینک هیچ ارز دیجیتالی را ایجاد نکرده‌اند. در واقع، ایلان ماسک هرگز ارز دیجیتالی را در ارتباط با تسلا، نورالینک، اسپیس ایکس یا هیچ کدام از شرکت‌های دیگر خود تایید نکرده است.

ارز دیجیتال نورالینک؛ کلاهبرداری با نام ایلان ماسک

ارز نورالینک

در واقع، با نگاه کوتاهی به وب‌سایت پروژه ان لینک می‌فهمیم با یک کلاهبرداری ناشیانه روبروییم. وب‌سایت پر از غلط‌های املایی و عبارت‌های بی‌معنایی است که تنها با هدف گیج کردن کاربران نوشته شده‌اند، اما کلاهبرداران در بسیاری موارد حتی استفاده از علائم نگارشی مانند نقطه و ویرگول را فراموش کرده‌اند.

وب‌سایت ارز دیجیتال Nlink ادعا می‌کند در حال ساخت یک گجت پوشیدنی است که قرار است با تراشه ساخت شرکت نورالینک استفاده شود اما اطلاعاتی بیشتری ارائه نمی‌دهد. برای مثال، مشخص نیست این گجت چه کاری انجام می‌دهد، چرا باید با تراشه استفاده شود یا سازندگان آن چه کسانی هستند. بیشتر نقشه‌راه پروژه نیز روی لیست شدن در صرافی‌های مختلف تمرکز دارد.

همچنین، مقدار زیادی از وایت پیپر ارز دیجیتال نورالینک از مقاله اصلی شرکت Neuralink کپی شده است. تنها در صفحه آخر وایت پیپر اشاره شده که ارتباطی بین ارز دیجیتال نورالینک و شرکت ایلان ماسک وجود ندارد. از آن سو، در حالی که ادعا شده نیمی از مجموع عرضه نورالینک (Nlink) به ایلان ماسک اهدا خواهد شد، در بخش دیگری از وب‌سایت آمده است که «ما احترام زیادی برای ایلان ماسک قائلیم و با نفس‌های حبس شده در سینه منتظر فرصتی برای جلب توجه او هستیم».

پیش از این نیز یک پروژه کلاهبرداری دیگر به نام ارز دیجیتال نورا (Neura) تلاش کرد خود را به عنوان توکن رسمی شرکت نورالینک جا بزند و البته موفق شد عده‌ای را فریب بدهد. در وب‌سایت پیش فروش ارز دیجیتال Neura ادعا می‌شد سرمایه‌گذارانی که بیش از 20 هزار توکن Neura را خریداری کنند، شانس بردن یکی از 10 بلیط سفر به مریخ را در قرعه‌کشی خواهند داشت. سرمایه گذارانی هم که بیش 30 هزار توکن Neura را خریداری کنند، شانس برنده شدن یک تراشه مغزی نورالینک را خواهند داشت!

سخن پایانی
پروژه بلندپروازانه ایلان ماسک می‌توانند آغازگر پروسه مهمی در دنیای عصب‌شناسی باشد. افرادی که مشکلات نخاعی یا آسیب‌های مغزی دارند از این پروژه سود بسیار زیادی خواهند برد. از آن مهم‌تر اینکه نورالینک می‌تواند ارتباط میان انسان‌ها و دستگاه‌ها را بهتر و بیشتر کند و این راهی به سوی آینده است.

با این حال ممکن است نورالینک در مقایسه با متاورس راه پرریسک و خطرناک‌تری برای ایجاد ارتباط میان انسان و ماشین باشد. هر چند که از سوی دیگر، تعامل دائمی با دنیاهای متاورسی و غرق شدن در آن‌ها می‌تواند رشد مغزی افراد را آهسته‌تر کند.

با نزدیک‌تر شدن به زمان عرضه عمومی و تجاری نورالینک (Neuralink) بدون شک اطلاعات بیشتری درباره آن خواهیم یافت و بیشتر سوالات‌مان جواب می‌گیرند. اما تا آن زمان، همین که چنین آینده‌ای محتمل است می‌تواند برای طرفداران حوزه تکنولوژی بسیار جذاب باشد.

تهیه شده در بیت 24